Tips voor jouw cruise

Tips voor jouw cruise

Deel dit artikel

Wij zijn gespecialiseerd in cruisevakanties. Stel ons dus gerust al je vragen over jouw volgende cruise-vakantie, of doe inspiratie op bij het lezen van onze tips.

Een cruisevakantie, is dat duur?

Op het eerste zicht is een cruise misschien iets duurder dan een vakantie aan land. Belangrijk is wel dat bij een cruise alle maaltijden aan boord en het entertainment aan boord inbegrepen zijn. De dranken, bepaalde activiteiten, excursies en fooien zijn meestal extra te betalen maar bij bepaalde rederijen is dit ook inclusief.  Contacteer ons gerust om naar de meest actuele prijzen te vragen.


Hoe maak ik een keuze tussen de rederijen?

Tussen de rederijen zijn er enorme verschillen. Je keuze is afhankelijk van een aantal factoren zoals o.a. de vaarroute, de reisperiode, de grootte van het schip, de geboden faciliteiten en activiteiten, het entertainment, de kajuittypes, het niveau van de service, de algemene sfeer aan boord, enz. Bepaalde rederijen hebben alleen grote schepen terwijl andere alleen kleine zeiljachten hebben. Vanzelfsprekend zijn wij graag behulpzaam bij het maken van de juiste keuze van je cruisevakantie.

Hoe maak ik de keuze van mijn kajuit?

Of je best een binnenkajuit of een buitenkajuit, wel of niet met balkon en/of suite, neemt, hangt af van je persoonlijke wensen. Een binnenkajuit is niet minderwaardig aan een buitenkajuit. Het grote verschil is dat je in een binnenhut geen daglicht hebt. Buitenkajuiten hebben patrijspoorten of panoramische ramen. Deze kunnen echter niet geopend worden. Buitenkajuiten met patrijspoorten liggen meestal op de onderste dekken terwijl buitenkajuiten met panoramische ramen iets hoger gelegen zijn. Behalve binnen- en buitenkajuiten hebben de meeste schepen ook kajuiten met balkon die vaak ingedeeld worden in gewone buitenkajuiten met balkon, minisuites en suites. Als je frisse lucht op prijs stelt  of ervan houdt met een drankje te genieten van de zee in de volle privacy van je eigen terras, neem je best een buitenkajuit met balkon. Als je erg gesteld bent op ruimte, dan is een minisuite of een suite eerder iets voor jou. Doordat er aan boord zoveel te doen is tijdens een cruise en er zoveel mooie excursies kunnen gemaakt worden, breng je weinig tijd door in uw kajuit en/of suite. 

Zijn er kledingvoorschriften?

Cruisen is een stijlvolle manier van reizen. Overdag draag je gemakkelijke vrijetijdskledij, ’s avonds is het allemaal wat eleganter. Een smoking hoef je niet mee te nemen. Op speciale avonden, zoals de Captain’s Dinner, is iets meer formele kledij aangewezen. Voor de mannen vest en das, voor de dames een cocktailjurk. Bij je reisdocumenten ontvang je meer informatie over de dresscode aan boord.

Hoe betaal ik aan boord?

De meeste kosten die je aan boord maakt (drankjes, excursies, ...)worden op de scheepsrekening bijgeschreven op vertoon van uw cruisekaart. Wij adviseren je zeker om een kredietkaart mee te nemen en bij het inschepen de rederij de volmacht te geven om de rekening op het einde van je cruisevakantie hiermee te regelen. De laatste dag voor je ontscheping ontvang je de rekening. Indien er betwistingen zijn kun je dit nog altijd aan de receptie bespreken. Als je niet over een kredietkaart beschikt, dien je bij inscheping een borgsom contant te betalen.

Mag ik roken aan boord?

Meer en meer cruisemaatschappijen gaan voor non smoking. Op de meeste cruiseschepen mag enkel nog gerookt worden in speciaal daarvoor bestemde ruimtes zoals de sigarenbar of aan stuurboord van het schip op bepaalde dekken. In uw kajuit mag u niet roken.

Welke faciliteiten zijn er aan boord van een cruiseschip?

De meeste schepen zijn standaard uitgerust met één of meer restaurants, meerdere bars en lounges, een bibliotheek, een internetcafé, een theater, één of meer zwembaden, één of meer whirlpools, een fitnesscenter, een schoonheidssalon, een kapsalon, een sauna, een jogging track, een golfsimulator en een wasserij. Van een aantal faciliteiten (zoals o.a. het zwembad, de whirlpools, de bibliotheek, het fitnesscenter, enz) kun je gratis gebruik maken terwijl andere (zoals o.a. het schoonheidssalon, het kapsalon, de wasserij, internetverbinding, etc) extra betalend zijn. In het dagprogramma, dat dagelijks in uw hut afgeleverd wordt, vind je alle mogelijke informatie betreffende mogelijke informatie betreffende de faciliteiten aan boord.

Wat is er zoal te doen aan boord?

Aan boord van een cruiseschip worden elke dag van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat allerlei activiteiten georganiseerd. De activiteiten verschillen van rederij tot rederij en van schip tot schip. Vooral aan boord van de grote schepen is de keuze erg groot zodat je je zeker niet verveelt. Aan boord van kleinere schepen de keuze meestal beperkter maar ook dan, zul je je geen moment vervelen. Dagelijks ontvang je een krantje, waarin de activiteiten van de dag opgesomd worden per uur.

Kan ik excursies op voorhand reserveren?

Alle rederijen bieden begeleide excursies aan die extra te betalen zijn. Bij sommige rederijen (zoals Regent Seven Seas) zijn excursies inbegrepen in de prijs van de cruise. De meeste rederijen die wij aanbieden sturen enkele weken op voorhand een informatiebundel met het excursie-aanbod, zodat je deze reeds op voorhand kunt reserveren. Het is aangewezen voor veel gevraagde excursies, tijdig te reserveren. Wij zijn je hierbij graag behulpzaam.

Welke voorbereidingen moet ik treffen?

Als je op cruise gaat moet je in het bezit zijn van geldige identiteitspapieren. Wij adviseren een internationaal paspoort dat nog 6 maanden na terugreis geldig is. Kinderen dienen in het bezit te zijn van een eigen identiteitskaart of internationaal paspoort, ongeacht hun leeftijd, met pasfoto. Voor bepaalde landen is een visum vereist terwijl voor andere dan weer bepaalde inentingen vereist zijn. Sommige rederijen verzorgen een visum als je een door de rederij georganiseerde excursie reserveert. Informeer ons vooraf zodat je de nodige  stappen kan ondernemen en de nodige documenten kan aanschaffen.  

Niet-Belgen nemen best contact op met hun ambassade, die hen graag de nodige informatie bezorgt. Belangrijk: je bent zelf verantwoordelijk voor het correct doorgeven en controleren van deze gegevens. Travelprojects is niet aansprakelijk voor fouten in de door jou verstrekte persoonlijke gegevens als namen, geboortedata, paspoortgegevens enz.

Eventuele wijzigings- en/of annuleringskosten die hieruit voortvloeien zijn geheel voor eigen rekening.

Steeds meer rederijen aanvaarden alleen nog maar een internationale reispas (paspoort) om aan boord te kunnen. Ook voor vaarroutes in Europa.

Zijn maaltijden en dranken inbegrepen?

Cruises worden altijd aangeboden op basis van vol pension: dit betekent dat alle maaltijden aan boord inbegrepen zijn. Water, koffie en thee zijn de ganse dag door gratis te verkrijgen. Andere dranken zijn meestal extra te betalen behalve bij die rederijen waar een all inclusive formule aangeboden wordt. In de kajuiten is er een minibar aanwezig. De meeste schepen hebben ook hun specialiteiten restaurants, waar je best op voorhand reserveert. Sommige rederijen vragen hier een toeslag voor.

Is een reis- en annulatieverzekering noodzakelijk?

Waar je ook heen gaat, als je op reis gaat sluit je best een reisverzekering en/of annulatieverzekering af. Wellicht heb je redenen om dit niet te doen, maar vergeet niet dat het afsluiten van een verzekering je veel ellende kan besparen bij onverwachte tegenslagen. Tijdens je bezoek in ons kantoor zullen we je hierover informeren en voor jou de meest aangewezen reisverzekering uitzoeken.

Ben ik bereikbaar aan boord?

De rederijen die Travel Projects aanbiedt zijn allemaal uitgerust met één of meer internetruimtes waar je mits betaling, kan surfen of om je e-mails te raadplegen. Meer en meer schepen hebben WIFI, zodat je je  eigen laptop kunt gebruiken aan boord en een internetaansluiting in je kajuit.De prijs van de internetverbinding varieert van rederij tot rederij. Aan boord van de meeste cruiseschepen ben je bereikbaar per GSM zolang het schip zich binnen het bereik van de GSM –masten aan land bevindt.

Een aantal schepen is uitgerust met een eigen GSM -netwerk waardoor uw GSM ook op zee werkt. Bepaalde landen zoals o.a. Frans Polynesië hebben een eigen GSM -netwerk dat niet toegankelijk is voor andere gebruikers. Voor de Verenigde Staten heb je  triband-GSM nodig omdat daar een andere bandbreedte gehanteerd wordt dan in Europa.

In Zuid- Amerika wordt dan weer een heel ander systeem gebruikt. Informeer voor vertrek bij je GSM -provider of je toestel geschikt is voor de regio waarin je gaat varen. Je kajuit is uitgerust met een direct-dial  telefoontoestel. De verbinding verloopt via satelliet en is bijzonder duur. Het is dus raadzaam om te telefoneren als je aan land bent. In geval van nood kan je familie het schip bereiken via de telefoon of de fax in het commandocentrum. Bij je reisdocumenten ontvang je ook al deze gegevens.

Hoe werkt inschepen en ontschepen?

Het inschepen begint gewoonlijk pas enkele uren voor vertrek (meestal tussen 13 en 15 uur). Het exact uur van inscheping staat duidelijk vermeld op je inschepingsvoucher. Aan de check-in balie wordt je bagage in ontvangst genomen en ontvang je de sleutel (meestal een kaart) van je kajuit. Een bemanningslid brengt je naar je kajuit. Je bagage wordt door de bemanning aan boord gebracht en afgeleverd in je kajuit. Je handbagage dien je zelf mee aan boord te nemen.

Op de laatste avond van de cruise ontvang je gekleurde bagagelabels in je kajuit die overeenkomen met je reisschema zoals je dat opgegeven hebt. Meestal komt het schip zeer vroeg aan in de laatste haven. De ontscheping vindt plaats nadat het schip vrijgegeven werd door de plaatselijke autoriteiten. Zodra dat gebeurd is, wordt in alle publieke ruimtes en aan dek omgeroepen welke kleur bagagelabels aan de beurt is voor ontscheping. Passagiers die een vroege terugvlucht geboekt hebben mogen uiteraard eerst van boord.

Welke taal spreekt men aan boord?

Op de meeste schepen is Engels de voertaal, behalve bij de Compagnie du Ponant waar dit het Frans is en bij Hapag-Lloyd Cruises het Duits en Engels. Maar steeds wordt er ook Engels gesproken. Behalve op de schepen waar Frans en Duits de voertaal zijn, zijn het dagprogramma en het menu in het restaurant altijd in het Engels verkrijgbaar. Op de meeste schepen is het dagprogramma – naargelang de verschillende nationaliteiten van de passagiers aan boord – ook in een andere taal verkrijgbaar ( soms zelfs in het Nederlands zoals bvb bij Holland America Lines).

Moet ik fooien geven?

Aan boord van alle cruiseschepen krijgt de bemanning buiten een standaardloon een fooi. Het bedrag dat je dient te voorzien verschilt van rederij tot rederij – richtprijs: 12 USD per persoon en per dag. Bij je reisdocumenten vind je de nodige richtlijnen. De manier waarop fooien gegeven worden verschilt van rederij tot rederij. Bij sommige rederijen worden op de laatste avond van de cruise omslagen in je hut afgeleverd die je aan de betreffende bemanningsleden kunt overhandigen. Bij andere rederijen worden de fooien automatisch toegevoegd aan je scheepsrekening. In dat geval ben je vrij het bedrag te laten verlagen of verhogen naargelang je graad van tevredenheid en eventueel een fooi in de hand te geven. Bij rederijen, die all inclusive formule aanbieden, zijn de fooien inbegrepen in de prijs van de cruise.

 helpt je graag verder
 helpt je graag verder

helpt je graag verder

Selectair Travel Projects

Heb je een vraag? Bel ons gerust even op of stuur ons een mailtje. Dan maken wij zo snel mogelijk werk van jouw aanvraag.

Leopoldlei 11
2220 Heist-op-den-berg